Στα 60 δις. είχαν προϋπολογιστεί τα έσοδα από τους 5 αυτοκινητοδρόμους

Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012


Του Φώτη Φωτεινού 

Στην κόψη του ξυραφιού κινούνται οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου και ιδιωτών για την συνέχιση των εργασιών σε τέσσερις αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας.

Το υπουργείο Υποδομών εξετάζει εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης των έργων, με την συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Τα νομικά επιτελεία, τόσο του Δημοσίου, όσο και των παραχωρησιούχων «ακονίζουν τα βέλη τους» σε ενδεχόμενη καταγγελία των συμβάσεων (εξαίρεση ο Μορέας), αν και μια τέτοια εξέλιξη δεν ωφελεί κανέναν.

Χθες, το υπουργείο Υποδομών δημοσιοποίησε ότι η άρνηση πληρωμής διοδίων και καταλήψεων σταθμών στοίχισε πέρσι το ποσό των 17,1 εκατ. ευρώ.

Η χρηματοδοτική συμβολή των διοδίων, στην κατασκευή των 5 σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων της χώρας (Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας) ανέρχεται στα 2,3 δισ., αποτελώντας ουσιαστικά το «οξυγόνο» των συμβάσεων παραχώρησης.

Από την έναρξη των συμβάσεων και ως τον Αύγουστο του 2011, οι πέντε αυτοκινητόδρομοι είχαν συνολικά έσοδα από διόδια άνω των 800 εκατ. ευρώ. Οι μεγάλες διαφορές οφείλονται στη διαφορετική έναρξη των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και στον αριθμό των σταθμών διοδίων.

Τα συνολικά έσοδα Δημοσίου και ιδιωτών από τους 5 οδικούς άξονες, σε βάθος 30ετίας, έχουν προϋπολογιστεί στα 60 δις. ευρώ!

Η πρόβλεψη των εσόδων έγινε το 2007, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές συνθήκες της περιόδου, οι οποίες έχουν διαψευσθεί.

Το κίνημα «Δεν Πληρώνω», η δραματική μείωση του κυκλοφοριακού όγκου σε επίπεδα του 20% και η άνοδος της βενζίνης αποτελούν τις κύριες αιτίες για τη συρρίκνωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών παραχώρησης.
Σύμφωνα με τις παραδοχές του 2007, τα έσοδα του Δημοσίου από τις 30ετείς συμβάσεις παραχώρησης θα προσέγγιζαν τα 20 δις., ενώ των παραχωρησιούχων τα 40 δις.
Έσοδα παραχωρησιούχων από τα διόδια σε βάθος 30ετίας
Οδικός
άξονας
Ολυμπία
Οδός
Μορέας
Ιόνια
Οδός
Αυτ/δρομος
Αιγαίου
Ε 65
Σύνολο
Έσοδα σε δις. ευρώ
14,434
3,075
14,021
6,379
2,693
40,602


Στις ανωτέρω συμβάσεις προβλέπεται ότι ο παραχωρησιούχος εισπράττει τα έσοδα από τα διόδια για όλη την περίοδο παραχώρησης. Στις «πλεονασματικές» συμβάσεις (Αυτ/Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός) προβλέπεται απόδοση μέρους των εσόδων του παραχωρησιούχου στο Δημόσιο.

Η απόδοση αυτή μπορεί να φτάσει, στο τελικό στάδιο της παραχώρησης, ως και το 90% επί των εσόδων.

Μάλιστα, στις συμβάσεις αυτές προβλέπεται και περαιτέρω επιστροφή εσόδων στο Δημόσιο, εφόσον ο ιδιώτης έχει εισπράξει τη ζητηθείσα, από την προσφορά του, απόδοση των ιδίων κεφαλαίων.

Οι «ελλειμματικές» συμβάσεις, δηλαδή οι συμβάσεις που το κόστος των έργων δεν καλύπτεται από τα διόδια των χρηστών (Ε-65, Μορέας), διέπονται από άλλο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Σε αυτές, το Δημόσιο οφείλει να συμπληρώσει με επιδότηση τα έσοδα των ιδιωτών, ανάλογα με το ύψος του κυκλοφοριακού κινδύνου που έχει αναλάβει ο καθένας, στο πλαίσιο της αρχικής σύμβασης.

Η «ακτινογραφία των έργων»

Η κατασκευή των 5 αυτοκινητοδρόμων θα κοστίσει συνολικά 8,7 δις. ευρώ, εκ των οποίων 2,3 δις. προέρχονται από το Δημόσιο και την ΕΕ, 3,3 δις. από τις τράπεζες (τα δάνεια αυτά έχουν χορηγηθεί στις κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες υποχρεούνται να τα αποπληρώσουν) και 800 εκατ. από τα ίδια κεφάλαια των κατασκευαστικών εταιρειών.

Το καθαρό κατασκευαστικό κόστος των 5 έργων ανέρχεται στα 6,43 δις. Το συνολικό κόστος στα 8,7 δις., συμπεριλαμβανομένου του κόστους συντήρησης και λειτουργίας των ολοκληρωμένων τμημάτων, καθώς και τα χρηματοοικονομικά κόστη.
Το κατασκευαστικό κόστος των πέντε αυτοκινητοδρόμων
Ελληνικό Δημόσιο και ΕΕ
2,3 δις.
26,43%
Διόδια
2,3 δις.
26,43%
Τράπεζες
3,3 δις.
37,93%
Κατασκευαστές
0,8 δις.
9,19%
Share this article :
 
Support : S.Karamousketas | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Livadeia - Potpourri - All Rights Reserved
Template Developed by S.Karamousketas Inspired by Sportapolis Shape5.com
Proudly powered by Blogger